Kunst in het gebouw "Basis" collectie 2020

Kunstbeleid voor het gebouw "Basis"

 

Voor het nieuwe gebouw de basis hebben we een aantal keuzes gemaakt op het gebied van kunst met in ons achterhoofd dat het een multifunctioneel gebouw zal worden waar meerdere partijen gebruik van gaan maken.

 

Wij willen u via deze presentatie een impressie geven van het resultaat van dit beleid.

 

Er is gekozen voor kunst in eigen beheer(permanent) en een jaarlijks wisselend kunstaanbod in diverse ruimtes verspreid door het gebouw.

Lobby eerste verdieping

Hier vindt u het gemeenschapsschilderij “zichtbare verbondenheid”.

Op 29 mei 2005 heeft de Apostel dit schilderij onthuld en we schreven toen: “De gedachte was om met alle broeders, zusters en jeugd van Rotterdam-Zuid een abstract schilderij te maken dat onze verbondenheid met elkaar, ons genootschap, de gemeenschap en de wereld symboliseerde. Dit heeft geresulteerd in een ontwerp met vlakken en lijnen. De lijnen symboliseren verbondenheid en de vlakken, verschillend van kleur en grootte, verbeelden de verschillende mensen. Broeders, zusters en jeugd hebben zelf hun kleur gemengd en hun eigen vlak gevuld. De witte vlakken symboliseren de ruimte die we elkaar willen bieden in de gemeenschap”. Ook nu kunnen we ons als gemeenschap nog steeds herkennen in deze kleurrijke warme uitstraling van verbondenheid.

Ontmoetingsruimte begane grond

Wij hebben een keramische sculptuur laten maken ter gelegenheid van de ingebruikname. Het kunstwerk geeft gestileerd weer welke bevolkingsgroepen in de wijk Charlois wonen en symboliseert de samenwerking en ontmoeting van deze groepen.

De sculptuur is geplaatst op een sokkel van “Cortenstaal” dat enigszins een relatie heeft met de gemeenschap. Staal is een materiaal uit de scheepsbouw en vele broeders uit de gemeenschap werkten vroeger bij bedrijven in de haven. De basis van de sculptuur staat letterlijk voor de stevige ondergrond die we als gemeenschap hopen te zijn en waarop nieuwe ontmoetingen mogelijk zijn. De sokkel is verankerd in de vloer, het beeld is nu onlosmakelijk verbonden en geworteld in en met het gebouw de Basis. De sculptuur is geplaatst rondom een pijler in de ontvangsthal. Het kunstwerk is gemaakt door Carla Schoenmaker (geb. 1956), Atelier Beekdal uit Rijsbergen.

 

Naast aandacht voor de groep is er ook aandacht voor de enkeling.

 

Overige ruimtes

 

Verder hebben we een contract afgesloten met een kunstuitleen (Business Art Service B.V.) die de komende jaren in de verschillende zalen een kunstwerk zal plaatsen. De uitgangspunten voor de keuze van kunstcollectie van 2020 zijn: Solidariteit, compassie en duurzaamheid (uit de meerjarenvisie van het Apostolisch Genootschap) in relatie met de mens en zijn omgeving, de natuur, de haven en het water. Jaarlijks zullen de schilderijen gewisseld worden.

Meer informatie over deze samenwerking, vindt u via deze link: https://businessartservice.nl/case-apostolisch-genootschap

Hierbij een korte biografie van de gekozen kunstenaars.

Mark Verdoes

Biografie

Na een korte carrière als reportagefotograaf kiest Mark Verdoes(1960) voor het autonome kunstenaarschap. Ter ondersteuning hiervan studeerde hij aan de Koninklijke Academie te Den Haag. Hoezeer de fotografie in zijn hart aanwezig is wordt duidelijk wanneer hij de camera weer oppakt. Hij voelt zich als een vis in het water.

Maar er is iets interessants gebeurd; de jaren in het atelier, worstelend met verf,vorm en compositie blijken zijn houding ten opzichte van de fotografie behoorlijk te hebben veranderd.

Tegenwoordig benadert hij het medium op dezelfde manier als een schilderij. Spelend met de realiteit voelt hij zich vrij om bijvoorbeeld veranderingen aan te brengen in kleuren, verlichting etc. Na de bewerkingen wordt de fotografie afgedrukt op aquarelpapier hetgeen een gouacheachtige uitstraling geeft. Verdoes noemt zijn werk zelf ‘visuele poëzie’.

*****

Marc Langer

Biografie

In zijn werk laat Marc Langer (1965) zich inspireren door de Waddeneilanden. Het zijn er maar liefst 43, strekkend van Nederland tot Denemarken. Met name de manier waarop men het leven er vaker op zijn beloop laat, spreekt hem aan. Er is nog tijd voor van alles; het geeft hem een nostalgisch gevoel, het geeft rust. Waar gelaagdheid, concept en engagement in veel kunst en onze versnelde maatschappij om aandacht vechten, brengt Langer ons in zijn werken juist even tot stilstand. Hij legt een tijdloze en rustige sfeer vast in de taferelen die hij schildert.

Langer fotografeert tijdens zijn bezoeken aan de eilanden alle situaties die hem intrigeren, om deze vervolgens bij thuiskomst in groot formaat na te schilderen. Hij is in staat in zijn composities een surreële wereld op te roepen, die toch doet denken aan de fotografisch geregistreerde werkelijkheid.

*****

Toon Kuijpers

Biografie

Toon Kuijpers (1954) verhoudt zich doelbewust tot de Nederlandse kunsthistorische traditie, beginnend bij de zeventiende-eeuwse stillevens en portretten. Naast Rembrandt en Vermeer is ook Vincent van Gogh een grote inspiratiebron voor hem.

Kuijpers creëert zijn ultieme compositie door middel van de Gulden Snede en verschillende lichtbronnen. Zijn werk oogt dan ook tijdloos. Hij kiest er telkens voor om een doortastend moment vast te leggen waarin het penseel het opneemt tegen de tijd.

Voornamelijk in zijn stillevens wordt dit duidelijk.

Kuijpers weet de Nederlandse schildertraditie op een eigentijdse manier voort te zetten.

*****

Teis Albers

Biografie

Teis Albers is een hedendaagse kunstenaar uit Nederland. Zijn kunst is een mix van elementen uit de natuur, pop-art en street-art. Van opgeblazen weggegooide typografie en verweerde billboards tot stillevens gemengd met stripboekadvertenties.

Het contrast tussen stad en dorp vormt de basis voor zijn hedendaags werk. Scheuren in de muren met lagen van gescheurde affiches naast natuur en weidse uitzichten. Drukke winkelcentra met schreeuwende advertenties en een zwerm vogels.

De kunstwerken van Teis Albers zijn een mix van illustratie, typografie, fotografie en diverse compilatie technieken. Hij vindt zijn inspiratie in vintage spullen, street-art, strips, oude brochures, reizen, film, kunst, natuur en muziek.

*****

Alfred Degens

Biografie

Alfred Degens schildert realistische, gelaagde werken die met de nodige humor het menselijk falen tonen. Het zijn ontmoetingen tussen historie en heden, van religie tot science fiction en elke andere waan van de dag, in een poging onze vergankelijkheid de baas te blijven. Daarbij maakt hij, om de leesbaarheid van zijn werkte vergroten, vaak gebruik van beelden die men kent.

De schilderijen blijven bewust steken in hun tweedimensionaliteit, de platheid van het bestaan verheven tot filosofie. Er is daardoor een sterke verbintenis met de popart, maar ook de klassieken, en daarmee de traditionelere schildermethodes, komen veelvuldig in zijn schilderijen voor.

*****

Jan Willem Kwinkelenberg

Biografie

De prenten van Jan Willem Kwinkelenberg (1972) ontstaan letterlijk en figuurlijk onder de pers. Hij begint met een idee en gaat op basis daarvan een eerste drukgang maken zonder het eindresultaat voor ogen te hebben. Door telkens te reageren op een drukgang met een volgende ontstaat er een gelaagde prent. De voorstelling van de prent ontstaat tijdens het drukproces.

In zijn werk vindt hij een balans tussen tegenstellingen: tussen ratio en gevoel,abstractie en figuratie, machine en mens,tekst en beeld, hoogdruk en diepdruk, lijn en vlak. Door het combineren van de verschillende technieken maakt hij een beeld dat aandoet als een collage, zodat de kijker genoeg aanknopingspunten heeft om een eigen verhaal te bedenken bij de voorstelling.

 

*****