Waarom starten we met een campagne?
We leven in een tijd waarin steeds minder mensen zich verbonden voelen met een kerk of levensbeschouwelijke gemeenschap. Ook wij merken dat: ons aantal leden daalt gestaag. Eind 2024 telden we 11.586 leden en sympathisanten. Als we niets doen, verdwijnen we langzaam uit beeld.
Om toekomstbestendig te zijn móeten we dus groeien, nieuwe mensen aantrekken die meedoen. Maar het Apostolisch Genootschap is bij de meeste Nederlanders onbekend. Dat betekent dat mensen weinig of niets van ons afweten. Dáárom starten we deze campagne. Om de bekendheid van het genootschap te vergroten, te laten zien dat we staan voor de kracht van verbinding en dat je die bij ons (onze activiteiten) kunt ervaren. Zo willen we nieuwe mensen aantrekken.
Wat gaat er gebeuren?
Dit najaar bereiden we ons als genootschap - de gemeenschappen én de rest van de organisatie - voor op een grote publiekscampagne.
Campagne
In januari 2026 start onze publiekscampagne, die gaat over verbindingskracht.
Nieuwe mensen
Er kunnen nieuwe mensen komen die zich herkennen in ons gedachtegoed en willen meedoen.
Gastvrij
Je kunt zelf in kleine gebaren bijdragen aan gastvrijheid, zodat nieuwe mensen zich thuis voelen in het genootschap.
Over het waarom van de campagne
Annemieke Floor-Schreudering, voorzitter bestuur Apostolisch Genootschap:
"We hebben de samenleving veel te bieden. We hebben een vrijzinnige levensvisie die veel mensen aanspreekt en we organiseren diverse activiteiten om mensen met elkaar in verbinding te brengen en houvast te bieden. Helaas weten veel mensen dat niet, omdat ze ons niet kennen. Daarom willen we onze naamsbekendheid vergroten, met name bij mensen die behoefte hebben aan zingeving en verbinding – onze doelgroep."
Lees verder
Groeien door verbindingskracht
"We willen onze verbindingskracht laten zien: de kracht die ontstaat als mensen zich met elkaar verbinden. Verbinding met anderen, in welke vorm ook, sterkt mensen en verrijkt het leven. Met de campagne willen we bereiken dat onze doelgroep positieve beelden en associaties ontwikkelt bij het Apostolisch Genootschap: vrijzinnigheid, jezelf mogen zijn, verbindingskracht. En dat we verschillende, en niet alleen kerkelijke, activiteiten bieden. Daarvoor worden online video’s en een film voor een tv-commercial ontwikkeld. Want met film kun je emoties beter overbrengen.
Ook gaan we promotie maken voor onze activiteiten binnen de drie thema’s: ‘Samen bezinnen’, ‘Houvast vinden’ en ‘Verbinding maken’. We hopen dat mensen hierdoor een kijkje zullen nemen op onze website en gaan meedoen. En we krijgen een nieuwe huisstijl. Onderzoek toont aan dat die makkelijker te herkennen en te onthouden is dan onze huidige huisstijl.
Met meer bekendheid verwachten we uiteindelijk meer mensen te kunnen verbinden met ons gedachtegoed, onze activiteiten, onze gemeenschappen of nieuwe community’s. En we hopen dat iedereen zijn vrienden, collega’s en buren durft te enthousiasmeren en mee te nemen naar een activiteit of dienst. Zo kunnen we het genootschap samen doen groeien."
Planning / tijdlijn
Regiobijeenkomst in Zwolle
Regiobijeenkomst in Eindhoven
Regiobijeenkomst in Arnhem
Presentatie Verschilmakersdag
Regiobijeenkomst in Hilversum
Regiobijeenkomst in Schiedam
Praat mee over de campagne en hoe jij kunt bijdragen.
Info en aanmeldenCampagne gaat live
Heb je vragen?
We hebben een groot aantal door leden veelgestelde vragen én antwoorden hierop bij elkaar gezet.
Ga naar de pagina met veelgestelde vragen over de campagne »
Heb je een andere vraag? Stuur een mail naar communicatie@apgen.nl en we antwoorden je zo snel mogelijk.