Veelgestelde vragen over de campagne

« Terug naar hoofdpagina over campagne

exclamation-mark-in-a-circle.svg

Let op: We vullen deze pagina de komende weken regelmatig aan. Laatst bijgewerkt op donderdag 9 oktober 2025.

Op deze pagina vind je een groot aantal door leden veelgestelde vragen én antwoorden hierop.

De campagne

Waarom start het Apostolisch Genootschap een campagne?

Het Apostolisch Genootschap is bij de meeste Nederlanders onbekend. Dat betekent dat mensen weinig of niets van ons afweten. Het doel van de campagne is om de bekendheid van het Apostolisch Genootschap te vergroten en te laten zien waarvoor we staan en waarvoor mensen bij ons terecht kunnen. Want om toekomstbestendig te zijn moeten we groeien, nieuwe mensen aantrekken die meedoen. Begin 2026 gaan we van start met de campagne.

Wat houdt de campagne in?

Dat weten we nog niet precies. Creative Agency Mensch ontwikkelt de campagne in samenspraak met het bestuur en een groep medewerkers op het Dienstencentrum. Dat proces is nu in volle gang. Gedacht wordt aan een tv-commercial en online video’s.

Op wie richt de campagne zich?

Op mensen die behoefte hebben aan zingeving en verbinding. Dit betekent dat we naast de bestaande vormen, nieuwe vormen van zingeving moeten creëren die aansluiten op de behoeften van de zinzoekers van deze tijd. We hebben potentiële nieuwe leden onze activiteiten voorgelegd. Op basis van hun feedback hebben we drie subdoelgroepen geformuleerd, ieder met iets andere behoeften. Voor die groepen creëren we drie soorten van aanbod:

  • Houvast vinden: dit zijn activiteiten voor mensen die op een kruispunt in hun leven staan en behoefte hebben aan steun en reflectie. Denk aan bijeenkomsten rond verlies, opvoeding, balans, relaties.
  • Samen bezinnen: dit omvat de activiteiten die ruimte bieden om samen het geloof te beleven. Door stilte, een eredienst of andere viering of door samen te zingen kan er verdieping en inspiratie ontstaan.
  • Verbinding maken: dit zijn de activiteiten voor mensen die op een ontspannen manier bezig willen zijn met zingeving en verbinding willen ervaren. Denk aan samen wandelen in de natuur, muziek beleven of in gesprek gaan tijdens een etentje.

Met vrijwilligers uit het hele land zijn we bezig deze activiteiten verder te ontwikkelen. Zo bouwen we aan een uitnodigend en inspirerend programma van activiteiten in diverse regio’s, waaraan iedereen die op zoek is naar zingeving en verbondenheid kan meedoen.

Wat is de kernboodschap van de campagne?

Onze kernboodschap is dat we als genootschap sterk zijn: in verbindingskracht. Dat is wat we mensen te bieden hebben. Verbindingskracht is de kracht die ontstaat als mensen zich met elkaar verbinden. Dat versterkt mensen en verrijkt hun leven. In het Apostolisch Genootschap geven we mensen kracht door onderlinge verbondenheid te stimuleren. Dat doen we op vele ontmoetingsplekken. 

Hoelang duurt de campagne?

De campagne loopt waarschijnlijk drie jaar.

Wanneer is de campagne geslaagd?

Als veel mensen regelmatig terugkeren om mee te doen met activiteiten en/of lid worden van het genootschap. En als er nieuwe community’s ontstaan.

Meer mensen samenbrengen

Hoe kan ik anderen enthousiast maken voor ons genootschap?

Neem mensen mee naar activiteiten waarvan je denkt dat die ze zullen aanspreken. Buren, vrienden, kennissen. De kerstwijding kan bijvoorbeeld een mooie kennismaking met ons gedachtegoed zijn.

Nieuwe huisstijl

Waarom krijgt het genootschap een nieuwe huisstijl?

Om te kunnen groeien, moeten we onze naamsbekendheid en zichtbaarheid vergroten. Daarvoor moeten we herkenbaar zijn en moeten mensen onze naam goed kunnen onthouden. Uit onderzoek blijkt dat we daarvoor een huisstijl en beeldmerk nodig hebben die beter blijft ‘hangen’ bij mensen.  

Ondersteuning

Wat kan een gemeenschap van de landelijke organisatie aan ondersteuning verwachten?

De landelijke organisatie ondersteunt de gemeenschappen met advies, training en het maken van promotiemateriaal zoals flyers voor activiteiten. 

Wat als we als gemeenschap vragen van de pers/media krijgen?

Vragen van de pers kun je (door)sturen aan communicatie@apgen.nl.

Lilly van Geest neemt dan contact met je op en zorgt voor verdere ondersteuning en afhandeling.

Waar kan ik mijn ideeën en/of vragen kwijt?

Stel je vraag, of opper een idee via communicatie@apgen.nl.