« Terug naar hoofdpagina over campagne
|
Let op: We vullen deze pagina de komende weken regelmatig aan. Laatst bijgewerkt op vrijdag 21 november 2025. |
Op deze pagina vind je een groot aantal door leden veelgestelde vragen én antwoorden hierop.
We leven in een tijd waarin steeds minder mensen zich verbonden voelen met een kerk of levensbeschouwelijke gemeenschap. Ook wij merken dat: ons aantal leden daalt gestaag. Eind 2024 telden we 11.586 leden en sympathisanten. Als we niets doen, verdwijnen we langzaam uit beeld.
Om toekomstbestendig te zijn móeten we dus groeien, nieuwe mensen aantrekken die meedoen. Maar het Apostolisch Genootschap is bij de meeste Nederlanders onbekend. Dat betekent dat mensen weinig of niets van ons afweten. Dáárom starten we deze campagne. Om de bekendheid van het genootschap te vergroten, te laten zien dat we staan voor de kracht van verbinding en dat je die bij ons (onze activiteiten) kunt ervaren. Zo willen we nieuwe mensen aantrekken.
Dat weten we nog niet precies. Creative Agency Mensch ontwikkelt de campagne in samenspraak met het bestuur en een groep medewerkers op het Dienstencentrum. Dat proces is nu in volle gang. Gedacht wordt aan een tv-commercial en online video’s.
Op mensen die behoefte hebben aan zingeving en verbinding. We laten zien dat we geloven in de kracht van verbinding, en wat we mensen te bieden hebben: de bestaande vormen van ontmoeting én nieuwe vormen van zingeving die aansluiten op de behoeften van de zinzoekers van nu. Voor de verschillende behoeften bieden we drie soorten activiteitengroepen:
Met vrijwilligers uit het hele land zijn we bezig deze activiteiten verder te ontwikkelen. Zo bouwen we aan een uitnodigend en inspirerend programma van activiteiten in diverse regio’s, waaraan iedereen die op zoek is naar zingeving en verbondenheid kan meedoen.
Je moet je met een mediacampagne (dus met je boodschap) op een bepaalde groep richten omdat het niet mogelijk is om iedereen aan te spreken met eenzelfde boodschap. We moeten keuzes maken. Want een langlopende campagne (we denken aan drie jaar) is kostbaar. Uitgebreid onderzoek laat zien dat binnen de doelgroep die we beogen de kans het grootst is dat ze ons willen leren kennen en meedoen aan activiteiten. Dat betekent niet dat anderen niet welkom zijn. Of dat we alleen nog maar activiteiten voor deze groep mensen organiseren. Maar dit betekent bijvoorbeeld wel dat we adverteren op de NPO en niet op SBS6.
Onze kernboodschap is dat we als genootschap sterk zijn: in verbindingskracht. Dat is wat we mensen te bieden hebben. Verbindingskracht is de kracht die ontstaat als mensen zich met elkaar verbinden. Dat versterkt mensen en verrijkt hun leven. In het Apostolisch Genootschap geven we mensen kracht door onderlinge verbondenheid te stimuleren. Dat doen we op vele ontmoetingsplekken.
De campagne loopt waarschijnlijk drie jaar.
Als veel mensen regelmatig terugkeren om mee te doen met activiteiten en/of lid worden van het genootschap. En als er nieuwe community’s ontstaan.
Nee, er gebeurt in het land veel meer dan dat. En dat kan zo blijven. Met de campagne zetten we een aantal activiteiten in de schijnwerpers (in de etalage): de activiteiten die mensen van buiten het meest aanspreken en waaraan ze makkelijk kunnen meedoen. Regionale vrijwilligersteams zijn met de organisatie van die activiteiten aan de slag; de landelijke organisatie ondersteunt waar nodig.
Misschien wel het belangrijkste: door ervoor te zorgen dat mensen zich welkom en thuis voelen. Dat ze voelen: ik hoor erbij. Door steeds nieuwe activiteiten te organiseren waaraan ze kunnen meedoen. Door ze actief uit te nodigen voor die nieuwe activiteiten, bijvoorbeeld door een e-mail te sturen (moet je wel toestemming voor hebben) en/of een flyer te geven aan het einde van een activiteit met daarop het programma voor de tijd erna. Daarop kun je plaatselijk en regionale activiteiten noemen.
Gemeenschap is de geloofsgemeenschap zoals we die kennen binnen het genootschap. Een gemeenschap is een groep mensen met gedeelde kenmerken of waarden en wordt vaker gebruikt om religieuze gemeenschappen aan te duiden. Een community is een groep van gelijkgestemden, dat kunnen leden en niet-leden zijn, die samen een terugkerende activiteit organiseren waarbij zingeving en/of een bepaald thema centraal staat. Voorbeelden van zulke activiteiten zijn samen koken of wandelen en dan in gesprek gaan over een levensbeschouwelijk thema. Dat kan in een plaats van samenkomst maar ook bij mensen thuis, in een buurthuis of in de natuur. Dat noemen we community’s. Het zijn natuurlijk allebei gemeenschappen.
Allereerst: praat open over het Apostolisch Genootschap en vertel vooral wat het jou brengt, wat jij aan je apostolisch-zijn hebt. Daarnaast: wees gastvrij en inclusief als er nieuwe mensen komen. In de eredienst, bij het zangkoor of bij andere activiteiten. En verder wil je misschien wel een gesprekswandeling organiseren? Of een muziekbijeenkomst waar deelnemers van gedachten wisselen over wat ze raakt. Kortom, je kunt meedoen op een manier die bij jouw tijd, energie en interesse past. We zijn blij met alle hulp die er is en komt.
Niet alles hoeft klaar te zijn als de campagne begin 2026 start, maar bepaalde dingen wel. Zoals de website, de flyer over het genootschap en nog wat andere middelen waarmee we nieuwe mensen willen bereiken. Als de campagne loopt, zullen er mensen komen die mee willen doen met activiteiten. Dan moeten er wel activiteiten zijn, naast de bestaande activiteiten zoals diensten en zangkoren. Vrijwilligers uit gemeenschappen werken er in regioteams aan dat er in iedere regio ook andere activiteiten zijn waaraan geïnteresseerden mee kunnen doen. Dat aanbod van activiteiten kan niet op 1 januari helemaal compleet zijn. Dat wordt gaandeweg uitgebreid.
Neem mensen mee naar activiteiten waarvan je denkt dat die ze zullen aanspreken. Buren, vrienden, kennissen. De kerstwijding kan bijvoorbeeld een mooie kennismaking met ons gedachtegoed zijn.
Om te kunnen groeien, moeten we onze naamsbekendheid en zichtbaarheid vergroten. Een eenduidige huisstijl met een herkenbaar beeldmerk (logo) zorgt ervoor dat mensen het Apostolisch Genootschap herkennen en onthouden. Uit onderzoek blijkt dat we daarvoor een huisstijl en beeldmerk nodig hebben die beter blijft hangen bij mensen. Als we overal hetzelfde logo, dezelfde kleuren en stijl gebruiken, weten mensen: dat is het Apostolisch Genootschap. Zo bouwen we aan een herkenbaar en eigentijds beeld en versterken we de uitstraling die we willen hebben.
We hebben een video gemaakt over het nieuwe logo en het ontstaan ervan. Klik hier om de video te bekijken.
Vanaf januari 2026 gaan we de nieuwe huisstijl gebruiken. We voeren de nieuwe stijl stap voor stap in. We beginnen met de landelijke middelen die nieuwe mensen als eerste zien, zoals de website en social media. Deze passen we als eerste aan. Flyers en posters voor activiteiten, die op het Dienstencentrum worden gemaakt, komen ook in de nieuwe huisstijl.
Plaatselijke middelen volgen daarna. Dit betekent dat er een korte periode is waarin beide huisstijlen nog te zien zijn tot alles is omgezet. Dit is geen probleem. Alles omzetten kan namelijk niet allemaal tegelijk.
Rond maart 2026 komt er een online-omgeving waar de huisstijlelementen, foto’s en richtlijnen voor gebruik te vinden zijn. Hiermee kunnen (een aantal) mensen in de regio's zelf promotiemateriaal maken. Zodra deze online-omgeving beschikbaar is, hoor je dat via de landelijke mededelingen.
Wil je plaatselijke middelen omzetten in de nieuwe huisstijl? Bijvoorbeeld je plaatselijke nieuwsbrief een nieuwe header geven? Of het nieuwe logo toevoegen aan jullie social media-account?
In januari ontvang je van team Marketing een basispakket met afbeeldingen, zoals het logo voor jullie sociale mediakanalen, en een header voor de nieuwsbrief. Werk tot die tijd gewoon met de oude huisstijl, dat is geen probleem.
Rond maart 2026 komt er een online-omgeving waar de huisstijlelementen, foto’s en richtlijnen voor gebruik te vinden zijn. Hiermee kunnen (een aantal) mensen in de regio's zelf promotiemateriaal maken. Zodra deze online-omgeving beschikbaar is, hoor je dat via de landelijke mededelingen.
Heb je een flyer of poster nodig voor een activiteit? Neem dan contact op met team Marketing via marketing@apgen.nl.
Rond maart 2026 komt er een online-omgeving waar de huisstijlelementen, foto’s en richtlijnen voor gebruik te vinden zijn. Hiermee kunnen (een aantal) mensen in de regio's zelf promotiemateriaal maken. Meer informatie hierover volgt als we die online omgeving ontwikkeld hebben.
Het gebruik van het embleem blijft zoals die is. Het embleem blijft bijvoorbeeld in onze gebouwen hangen. Voor wat betreft het beeldmerk van het embleem: er zijn veel verschillende varianten in omloop. We gaan terug naar één variant. Dat is de variant die ook op de weekbrief staat, in een iets aangepaste kleur die past binnen de nieuwe huisstijl.
Eind van het jaar ontvangen gemeenschappen een pakket met een aantal producten, zoals een vlag en waarschijnlijk ook een algemene flyer over het genootschap. Meer informatie hierover volgt als de producten gereed zijn.
Ja, er worden foto's in huisstijl gemaakt bij de activiteiten die we in de etalage zetten. Zo hoeven we geen stockfoto’s meer te gebruiken en krijgen we beelden die echt bij ons passen. Deze beelden gaan we overal gebruiken, voor een herkenbare en professionele uitstraling.
In 2026 gaan we per gebouw bekijken hoe we het nieuwe beeldmerk het beste kunnen laten zien.