Veelgestelde vragen over de campagne

« Terug naar hoofdpagina over campagne

exclamation-mark-in-a-circle.svg

We vullen deze pagina regelmatig aan. Laatst bijgewerkt op donderdag 11 december 2025.

De campagne

Waarom start het Apostolisch Genootschap een campagne?

We leven in een tijd waarin steeds minder mensen zich verbonden voelen met een kerk of levensbeschouwelijke gemeenschap. Ook wij merken dat: ons aantal leden daalt gestaag. Eind 2024 telden we 11.586 leden en sympathisanten. Als we niets doen, verdwijnen we langzaam uit beeld.

Om toekomstbestendig te zijn móeten we dus groeien, nieuwe mensen aantrekken die meedoen. Maar het Apostolisch Genootschap is bij de meeste Nederlanders onbekend. Dat betekent dat mensen weinig of niets van ons afweten. Dáárom starten we deze campagne. Om de bekendheid van het genootschap te vergroten, te laten zien dat we staan voor de kracht van verbinding en dat je die bij ons (onze activiteiten) kunt ervaren. Zo willen we nieuwe mensen aantrekken.

Wat houdt de campagne in?

Dat weten we nog niet precies. Creative Agency Mensch ontwikkelt de campagne in samenspraak met het bestuur en een groep medewerkers op het Dienstencentrum. Dat proces is nu in volle gang. Gedacht wordt aan een tv-commercial en online video’s.

Op wie richt de campagne zich?

Op mensen die behoefte hebben aan zingeving en verbinding. We laten zien dat we geloven in de kracht van verbinding, en wat we mensen te bieden hebben: de bestaande vormen van ontmoeting én nieuwe vormen van zingeving die aansluiten op de behoeften van de zinzoekers van nu.

Met vrijwilligers uit het hele land zijn we bezig deze activiteiten verder te ontwikkelen. Zo bouwen we aan een uitnodigend en inspirerend programma van activiteiten in diverse regio’s, waaraan iedereen die op zoek is naar zingeving en verbondenheid kan meedoen.

Waarom richten we ons in de campagne op een specifieke doelgroep?

Je moet je met een mediacampagne (dus met je boodschap) op een bepaalde groep richten omdat het niet mogelijk is om iedereen aan te spreken met eenzelfde boodschap. We moeten keuzes maken. Want een langlopende campagne (we denken aan drie jaar) is kostbaar. Uitgebreid onderzoek laat zien dat binnen de doelgroep die we beogen de kans het grootst is dat ze ons willen leren kennen en meedoen aan activiteiten. Dat betekent niet dat anderen niet welkom zijn. Of dat we alleen nog maar activiteiten voor deze groep mensen organiseren. Maar dit betekent bijvoorbeeld wel dat we adverteren op de NPO en niet op SBS6.

Wat is de kernboodschap van de campagne?

Onze kernboodschap is dat we als genootschap sterk zijn: in verbindingskracht. Dat is wat we mensen te bieden hebben. Verbindingskracht is de kracht die ontstaat als mensen zich met elkaar verbinden. Dat versterkt mensen en verrijkt hun leven. In het Apostolisch Genootschap geven we mensen kracht door onderlinge verbondenheid te stimuleren. Dat doen we op vele ontmoetingsplekken. 

Hoelang duurt de campagne?

De campagne loopt waarschijnlijk drie jaar.

Wanneer is de campagne geslaagd?

Als veel mensen regelmatig terugkeren om mee te doen met activiteiten en/of lid worden van het genootschap. En als er nieuwe community’s ontstaan.
In de meerjarenvisie Samen het grote verhaal van liefde brengen staat dat we streven naar een groei van 2% per jaar van het aantal leden, en een groei van het aantal community’s van 10 per jaar.  

Apostolisch Genootschap

Waarom gebruiken we nog steeds de naam ‘Apostolisch Genootschap’?

Over het al dan niet aanpassen van de naam Apostolisch Genootschap wordt verschillend gedacht. Dit speelt al veel langer. Het gaat dan om de vraag: past de naam nog bij wat we doen? Daarom hebben we er onderzoek naar laten doen door onderzoeksbureau 37°Celsius. Ze hebben onderzocht welke gedachten en gevoelens mensen hebben als ze de naam Apostolisch Genootschap horen of zien. Op basis van de uitkomsten heeft het bestuur besloten om campagne te gaan voeren met de naam Apostolisch Genootschap. De uitkomsten van dit onderzoek bevestigen ook dat dit kan: als we met elkaar maar goed vertellen wat we geloven, waar we voor staan en waar we voor gaan.

Op deze pagina vind je alles over de uitkomsten van het onderzoek: www.apgen.nl/naamassociatieonderzoek.  

In de communicatie worden nog vaak apostolische woorden als ‘kerstwijding’ en ‘eredienst’ gebruikt. Kunnen we die niet anders noemen?

Dit soort woorden zijn niet altijd even herkenbaar of aansprekend voor mensen buiten het genootschap. Daarom kijken we hoe we meer eigentijdse woorden kunnen gebruiken die door iedereen begrepen kunnen worden.

Ik vind het lastig om aan mensen uit te leggen wat het Apostolisch Genootschap is. Hebben jullie tips?

Vertel vooral wat het Apostolisch Genootschap voor jou betekent, in je eigen woorden. En als je ook inhoudelijk wat meer wilt vertellen, kijk dan eens op deze pagina’s van onze website:

Daar vind je allerlei informatie die je wellicht kunt gebruiken.

Rol van de gemeenschap

Kun je het woord community toelichten? Waarom twee begrippen, gemeenschap en community?

Gemeenschap is de geloofsgemeenschap zoals we die kennen binnen het genootschap. Een gemeenschap is een groep mensen met gedeelde kenmerken of waarden en wordt vaker gebruikt om religieuze gemeenschappen aan te duiden. Een community is een groep van gelijkgestemden, dat kunnen leden en niet-leden zijn, die samen een terugkerende activiteit organiseren waarbij zingeving en/of een bepaald thema centraal staat. Voorbeelden van zulke activiteiten zijn samen koken of wandelen en dan in gesprek gaan over een levensbeschouwelijk thema. Dat kan in een plaats van samenkomst maar ook bij mensen thuis, in een buurthuis of in de natuur. Dat noemen we community’s. Het zijn natuurlijk allebei gemeenschappen.

Hoe kan ik bijdragen? Wat wordt er van mij verwacht?

Je kunt op heel veel manieren meehelpen. Doe dat vooral op een manier die bij jouw tijd, energie en interesse past. We zijn blij met alle hulp die er is en komt. 

Voorbeelden van wat je kunt doen:

  • Praat open over het Apostolisch Genootschap en vertel vooral wat het jou brengt, wat jij aan je apostolisch-zijn hebt. Als je ook inhoudelijk meer wilt vertellen op het genootschap, dan vind je veel informatie op:
  • Wees gastvrij en inclusief als er nieuwe mensen komen. In de eredienst, bij het zangkoor of bij andere activiteiten.
  • Neem mensen mee naar activiteiten waarvan je denkt dat die ze zullen aanspreken. Buren, vrienden, kennissen. De kerstviering kan bijvoorbeeld een mooie kennismaking met ons gedachtegoed zijn.
  • Wil je iets organiseren? Een gesprekswandeling bijvoorbeeld? Of een muziekbijeenkomst waar deelnemers van gedachten wisselen over wat ze raakt? Heel graag! Neem dan contact op met de creatief verbinders via creatiefverbinders@apgen.nl. Zij helpen je verder.
  • Je kunt ook verwijzen naar de mogelijkheid je te abonneren op onze nieuwsbrief. Dat is een nieuwe nieuwsbrief die we aan het maken zijn om niet-leden op de hoogte te houden. Aanmelden voor die nieuwsbrief kan al, zie www.apgen.nl/inspiratie/#nieuwsbrief.
Hoe kan ik anderen enthousiast maken voor ons genootschap?

Neem mensen mee naar activiteiten waarvan je denkt dat die ze zullen aanspreken. Buren, vrienden, kennissen. De kerstviering kan bijvoorbeeld een mooie kennismaking met ons gedachtegoed zijn.

Praat open over het Apostolisch Genootschap en vertel vooral wat het jou brengt, wat jij aan je apostolisch-zijn hebt.

Als je inhoudelijk meer wil vertellen, dan vind je op www.apgen.nl/over-ons/apostolisch-genootschap, www.apgen.nl/over-ons/apostolisch-genootschap/ons-gedachtegoed en www.apgen.nl/over-ons/apostolisch-genootschap/de-grondslag-van-ons-geloof veel informatie.  

Je kunt ook verwijzen naar de mogelijkheid onze nieuwsbrief te ontvangen. Dat is een nieuwe nieuwsbrief die we aan het maken zijn om niet-leden op de hoogte te houden. Aanmelden voor die nieuwsbrief kan al, zie www.apgen.nl/inspiratie/#nieuwsbrief

Onze gemeenschap bestaat uit steeds minder mensen en het kost soms moeite om alles goed draaiende te houden. Hoe kunnen we dan toch een bijdrage leveren aan de campagne?

Niet elke gemeenschap heeft de ruimte of energie om actief met de campagne aan de slag te gaan. Als je hulp of advies nodig hebt, neem dan gerust contact op met Jan Tolhuis of Edwin de Wit. Samen kijken we wat haalbaar is en hoe we jullie kunnen ondersteunen.

Jan Tolhuijs: 06 - 250 519 66 en e-mail jtolhuijs@apgen.nl
Edwin de Wit: 06 - 14 22 90 00 en e-mail edewit@apgen.nl

Tijdens bijeenkomsten hoor je vaak dezelfde mensen spreken. Hoe kunnen we ook de stillere stemmen in onze gemeenschappen beter horen?

Dat is een mooie en belangrijke vraag. Een methode die kan helpen is Deep Democracy. Die gaat ervan uit dat alle stemmen ertoe doen. Ook die van mensen die zich niet snel uitspreken. Een aantal districtsvoorgangers heeft hierin al een training gevolgd en werkt eraan om dit in de praktijk te brengen.

Is er binnen jouw gemeenschap behoefte aan uitleg of training hierover? Laat het ons weten, dan kijken we of we dit op landelijk niveau kunnen aanbieden.

Contactpersoon is Denise Smit-Tichelaar: 035 - 548 81 86 en e-mail dtichelaar@apgen.nl.

Nieuwe huisstijl

Waarom krijgt het genootschap een nieuwe huisstijl?

Om te kunnen groeien, moeten we onze naamsbekendheid en zichtbaarheid vergroten. Een eenduidige huisstijl met een herkenbaar beeldmerk (logo) zorgt ervoor dat mensen het Apostolisch Genootschap herkennen en onthouden. Uit onderzoek blijkt dat we daarvoor een huisstijl en beeldmerk nodig hebben die beter blijft hangen bij mensen. Als we overal hetzelfde logo, dezelfde kleuren en stijl gebruiken, weten mensen: dat is het Apostolisch Genootschap. Zo bouwen we aan een herkenbaar en eigentijds beeld en versterken we de uitstraling die we willen hebben.

Hoe ziet het nieuwe logo eruit?

We hebben een video gemaakt over het nieuwe logo en het ontstaan ervan. Klik hier om de video te bekijken.

Wanneer gaan we de nieuwe huisstijl gebruiken?

Landelijk
Vanaf 11 januari gaan we de nieuwe huisstijl gebruiken. We voeren de nieuwe huisstijl stap voor stap in. Dat betekent dat zowel de oude als de nieuwe huisstijl voor een korte periode beide zichtbaar zijn. Dat is onvermijdelijk en niet erg. We passen de landelijke middelen als eerste aan, zoals de landelijke website en landelijke social media. Flyers en posters voor plaatselijke/regionale activiteiten die door het Dienstencentrum worden gemaakt, komen vanaf januari ook in de nieuwe huisstijl.   

Plaatselijk (regionaal)
In de week na 11 januari ontvangt iedere gemeenschap: 

  • Een digitaal pakket met afbeeldingen, zoals een profielfoto voor de socialmedia-kanalen en een nieuwsbriefheader. Werk tot die tijd gewoon met de oude huisstijl en maak geen eigen ontwerp gebaseerd op het nieuwe logo. Dus wil je een nieuwe header voor je plaatselijke nieuwsbrief gebruiken, of de profielfoto van jullie socialmedia-account aanpassen? Dat kan in januari als je het materiaal daarvoor van team Marketing ontvangt. Zo zorgen we samen voor een eenduidige, consistente en professionele uitstraling.

  • Een fysiek pakket met producten in de nieuwe huisstijl, zoals een vlag, algemene roll-up banner en algemene flyer over het genootschap. Meer informatie hierover volgt.

In maart 2026 komt er een online-omgeving waar de huisstijlelementen, foto’s en richtlijnen voor gebruik te vinden zijn. Hiermee kunnen (een aantal) mensen in de regio's zelf promotiemateriaal maken, zoals flyers en posters. Het volgen van de richtlijnen daarvoor is heel belangrijk want zo zorgen we er met z'n allen voor dat alle communicatie vanuit het Apostolisch Genootschap eenduidig, consistent en herkenbaar is. Meer informatie hierover volgt zodra deze online-omgeving beschikbaar is.  

 
Heb je een vraag hierover? Stuur dan een mail naar team Marketing: marketing@apgen.nl.  

Hoe kom ik aan het nieuwe logo of een banner voor social media  of nieuwsbrief?

Wil je plaatselijke middelen omzetten in de nieuwe huisstijl? Bijvoorbeeld je nieuwsbrief een nieuwe header geven? Of het nieuwe logo toevoegen aan jullie social media-account?

In de week van 11-18 januari ontvangt iedere gemeenschap van team Marketing een pakket met afbeeldingen, zoals een profielfoto voor de socialmedia-kanalen en een nieuwsbriefheader. Werk tot die tijd gewoon met de oude huisstijl en maak geen eigen ontwerp gebaseerd op het nieuwe logo. Dus wil je een nieuwe header voor je plaatselijke nieuwsbrief gebruiken, of de profielfoto van jullie socialmedia-account aanpassen? Dat kan in januari als je het materiaal daarvoor van team Marketing ontvangt. Zo zorgen we samen voor een eenduidige, consistente en professionele uitstraling. 
 
In maart 2026 komt er een online-omgeving waar de huisstijlelementen, foto’s en richtlijnen voor gebruik te vinden zijn. Hiermee kunnen (een aantal) mensen in de regio's zelf promotiemateriaal maken, zoals flyers en posters. Het volgen van de richtlijnen daarvoor is heel belangrijk want zo zorgen we er met z'n allen voor dat alle communicatie vanuit het Apostolisch Genootschap eenduidig, consistent en herkenbaar is. Meer informatie hierover volgt zodra deze online-omgeving beschikbaar is.
 
Heb je een vraag hierover? Stuur dan een mail naar team Marketing: marketing@apgen.nl.  

Wat als ik iets wil organiseren en al met de promotie aan de slag moet?

Heb je een flyer of poster nodig voor een activiteit? Neem dan contact op met team Marketing via marketing@apgen.nl.

In maart 2026 komt er een online-omgeving waar de huisstijlelementen, foto’s en richtlijnen voor gebruik te vinden zijn. Hiermee kunnen (een aantal) mensen in de regio's zelf promotiemateriaal maken. Meer informatie hierover volgt.

Wanneer krijgen we producten in de nieuwe huisstijl, zoals flyers of vlaggen van het Apostolisch Genootschap?

In de week na 11 januari ontvangt iedere gemeenschap: 

  • Een pakket met producten in de nieuwe huisstijl, zoals een vlag, algemene roll-up banner en algemene flyer over het genootschap. Meer informatie hierover volgt. 

  • Een digitaal pakket met afbeeldingen, zoals een profielfoto voor de socialmedia-kanalen en een nieuwsbriefheader. Werk tot die tijd gewoon met de oude huisstijl en maak geen eigen ontwerp gebaseerd op het nieuwe logo. Dus wil je een nieuwe header voor je plaatselijke nieuwsbrief gebruiken, of de profielfoto van jullie socialmedia-account aanpassen? Dat kan in januari als je het materiaal daarvoor van team Marketing ontvangt. Zo zorgen we samen voor een eenduidige, consistente en professionele uitstraling.
Wat doen we met het embleem (de handen met de fakkel)?

Het gebruik van het embleem blijft zoals die is. Het embleem blijft bijvoorbeeld in onze gebouwen hangen. Voor wat betreft het beeldmerk van het embleem: er zijn veel verschillende varianten in omloop. We gaan terug naar één variant. Dat is de variant die ook op de weekbrief staat, in een iets aangepaste kleur die past binnen de nieuwe huisstijl.  

Komt er ook (nieuwe) fotografie?

Ja, er worden foto's in huisstijl gemaakt bij de activiteiten die we in de etalage zetten. Zo hoeven we geen stockfoto’s meer te gebruiken en krijgen we beelden die echt bij ons passen. Deze beelden gaan we overal gebruiken, voor een herkenbare en professionele uitstraling.

Zetten we het nieuwe logo ook op onze gebouwen?

In 2026 gaan we per gebouw bekijken hoe we het nieuwe beeldmerk het beste kunnen laten zien. 

Activiteiten 'in de etalage'

Welke activiteiten laten we in de campagne zien?

We bieden bestaande vormen van ontmoeting (zoals diensten en zangkoren) en nieuwe vormen die aansluiten op de behoeften van de zinzoekers van nu. Voor de verschillende behoeften bieden we drie soorten activiteitengroepen:

  • Samen bezinnen: dit omvat de bestaande ontmoetingen waarin we onze verwondering over, en verbinding met elkaar en het grotere geheel beleven. Zoals in diensten en zangkoren.
  • Verbinding maken: dit zijn de activiteiten voor mensen die op een luchtige manier verbinding willen ervaren en bezig willen zijn met zingeving. Denk aan samen wandelen in de natuur, muziek beleven of in gesprek gaan tijdens een etentje.
  • Houvast vinden: dit zijn activiteiten voor mensen die op een kruispunt in hun leven staan en behoefte hebben aan steun en reflectie. Denk aan bijeenkomsten rond verlies, opvoeding, balans, relaties.

Met vrijwilligers uit het hele land zijn we bezig deze activiteiten verder te ontwikkelen. Zo bouwen we aan een uitnodigend en inspirerend programma van activiteiten in diverse regio’s, waaraan iedereen die op zoek is naar zingeving en verbondenheid kan meedoen.

Wat betekent ‘in de etalage zetten’?

Dat betekent dat we die activiteiten laten zien in onlinevideo’s. Dit doen we nadat we gestart zijn met de tv-commercial waarmee we onze naamsbekendheid vergroten.

De onderstaande drie groepen van activiteiten brengen we onder de aandacht in de onlinevideo’s (die zetten we ‘in de etalage’): 

  • Houvast vinden: dit zijn activiteiten voor mensen die op een kruispunt in hun leven staan en behoefte hebben aan steun en reflectie. Denk aan bijeenkomsten rond verlies, opvoeding, balans, relaties.
  • Samen bezinnen: dit omvat de bestaande ontmoetingen waarin we onze verwondering over, en verbinding met elkaar en het grotere geheel beleven. Zoals in diensten en zangkoren. 
  • Verbinding maken: dit zijn de activiteiten voor mensen die op een luchtige manier verbinding willen ervaren en bezig willen zijn met zingeving. Denk aan samen wandelen in de natuur, muziek beleven of in gesprek gaan tijdens een etentje.

Als we de metafoor van de winkel nog even doortrekken: Natuurlijk hebben we in onze ‘winkel’ (dat is onze website) meer te bieden. De mensen die geïnteresseerd raken door wat ze in de etalage zien, komen onze winkel in om te kijken naar wat we verder te bieden hebben.

Waarom laten we alleen drie groepen activiteiten zien in de campagne?

We hebben onderzoek gedaan naar wat mensen aanspreekt in onze huidige activiteiten. Daarvan hebben we drie groepen van activiteiten gemaakt die ieder inspelen op een iets andere behoefte. Uiteraard gaan ze alle drie over zingeving en verbinding. Voor de verschillende behoeften bieden we drie soorten activiteitengroepen:

  • Samen bezinnen: dit omvat de bestaande ontmoetingen waarin we onze verwondering over, en verbinding met elkaar en het grotere geheel beleven. Zoals in diensten en zangkoren. 
  • Verbinding maken: dit zijn de activiteiten voor mensen die op een luchtige manier verbinding willen ervaren en bezig willen zijn met zingeving. Denk aan samen wandelen in de natuur, muziek beleven of in gesprek gaan tijdens een etentje.
  • Houvast vinden: dit zijn activiteiten voor mensen die op een kruispunt in hun leven staan en behoefte hebben aan steun en reflectie. Denk aan bijeenkomsten rond verlies, opvoeding, balans, relaties.
Kunnen we alleen nog die activiteiten aanbieden die we in de etalage zetten?

Nee, er gebeurt in het land veel meer dan dat. En dat kan zo blijven. Met de campagne zetten we een aantal activiteiten in de schijnwerpers (in de etalage): de activiteiten die mensen van buiten het meest aanspreken en waaraan ze makkelijk kunnen meedoen. Regionale vrijwilligersteams zijn met de organisatie van die activiteiten aan de slag; de landelijke organisatie ondersteunt waar nodig.

Heb je ideeën en wil je hierover sparren? Stuur een e-mail naar creatiefverbinders@apgen.nl

Hoe zorgen we ervoor dat mensen die naar een activiteit komen vaker terugkomen?

Misschien wel het belangrijkste: door ervoor te zorgen dat mensen zich welkom en thuis voelen. Dat ze voelen: ik hoor erbij.

En verder:

  • Door steeds nieuwe activiteiten te organiseren waaraan mensen kunnen meedoen. We maken flyers waarop alle toekomstige activiteiten in een regio staan. Deze kunnen we uitdelen na afloop van een activiteit.
  • We kunnen deelnemers actief uitnodigen voor nieuwe activiteiten door ze bijvoorbeeld een e-mail te sturen (als ze daarvoor toestemming hebben gegeven). 
  • Voor aanmelding voor een activiteit gaan we met een landelijk aanmeldsysteem werken. Zo kunnen we contactgegevens opslaan om mensen daarna weer eens te benaderen. 
  • We krijgen een nieuwe nieuwsbrief voor niet-leden waarmee we ze o.a. op de hoogte houden van wat er te doen is. Mensen kunnen zich nu al aanmelden voor deze nieuwsbrief op deze pagina: www.apgen.nl/inspiratie.
Wat bedoelen jullie met ‘proposities’?

Dat is de marketingterm voor de drie groepen van activiteiten die we bieden. Dat zijn bestaande vormen van ontmoeting en nieuwe vormen die aansluiten op de behoeften van de zinzoekers van nu. Voor de verschillende behoeften bieden we drie soorten activiteitengroepen (proposities):

  • Samen bezinnen: dit omvat de bestaande ontmoetingen waarin we onze verwondering over, en verbinding met elkaar en het grotere geheel beleven. Zoals in diensten en zangkoren. 
  • Verbinding maken: dit zijn de activiteiten voor mensen die op een luchtige manier verbinding willen ervaren en bezig willen zijn met zingeving. Denk aan samen wandelen in de natuur, muziek beleven of in gesprek gaan tijdens een etentje.
  • Houvast vinden: dit zijn activiteiten voor mensen die op een kruispunt in hun leven staan en behoefte hebben aan steun en reflectie. Denk aan bijeenkomsten rond verlies, opvoeding, balans, relaties.

Met vrijwilligers uit het hele land zijn we bezig deze activiteiten verder te ontwikkelen. Zo bouwen we aan een uitnodigend en inspirerend programma van activiteiten in diverse regio’s, waaraan iedereen die op zoek is naar zingeving en verbondenheid kan meedoen.