Ledenonderzoek

Onlangs gehouden enquête

Als lid/sympathisant van het Apostolisch Genootschap hebben we een gemeenschappelijk vertrekpunt. Maar hoe zie jij, als individu, eruit? Wat vind je bij het genootschap en hoe wil je betrokken zijn? Kunnen dingen qua communicatie anders, of moeten ze juist blijven zoals ze zijn?
Deze vragen stelden we onszelf een tijdje geleden. Met de vraag onze enquête in te vullen. Daaraan is gehoor gegeven, maar liefst 2564 ingevulde vragenlijsten kreeg ons onderzoeksbureau Enneüs retour. Een prestatie op zich waaruit onze grote betrokkenheid is gebleken. Dit geldt ook voor de meer dan 1300 leden die hebben aangegeven actief bevraagd te willen worden over het genootschap. We waren opnieuw positief verrast door deze hoge vorm van betrokkenheid en zijn op dit moment op zoek naar een vorm waarin de stem van een ieder gehoord kan worden.

Resultaten

  • Leden zijn ouder en hoogopgeleid

Het gemiddelde lid is wat ouder en vooral hoogopgeleid (HBO-/WO- niveau). Dit laatste gegeven is komt nog sterker naar voren naarmate leden jonger zijn. Gezien de wat hogere gemiddelde leeftijd is er in de meeste gevallen geen sprake van thuiswonende kinderen.

  • Gedeelde waarden verbinden ons

We hebben geprobeerd meer inzicht te krijgen in typen leden door vier personen te beschrijven en dan te toetsen in hoeverre leden zich hierin herkennen. Dat is gelukt. Leden konden zich vaak vinden in een van de vier gegeven beschrijvingen, al dan niet met duidelijke aanscherpingen. Echter wat nog duidelijker naar voren kwam is dat onze overeenkomsten groter zijn dan onze verschillen. We hebben veel met elkaar gemeen en er is veel wat ons verbindt, zoals onze gezamenlijke waarden. De drie meest gekozen waarden zijn liefde, gelijkwaardigheid en eerlijkheid, waarbij liefde er (natuurlijk!) uitspringt. Kijken we naar waardencategorieën, dan worden altruïsme (anderen helpen) en universalisme (wijsheid en openheid) het meest genoemd. Macht en prestatie blijken het minst belangrijk.

  • Tevreden over communicatie

Qua mediagebruik scoren de weekbrief en ‘De Stroom’ het hoogst en onze socialmediakanalen relatief laag. Over de communicatie in het algemeen is men relatief tevreden.

  • Houding ten opzichte van het genootschap

We vinden vooral inspiratie tot bewust en liefdevol leven bij het genootschap. Maar waarde(n)volle ontmoetingen scoren ook erg hoog. Soms zijn er nog vragen over het religieus-humanisme, onze identiteit en hoe we dit naar buiten brengen in het algemeen. Maar met een gemiddelde 7.4 zijn we best trots op ‘ons’ genootschap.

Tot slot

Er is maar liefst € 2564 gedoneerd aan WWvK! Bedankt voor het invullen van de vragenlijst.

De duidelijkste uitkomsten van het onderzoek zijn: we zijn zeer betrokken en er is meer dat ons verbindt dan wat ons onderscheidt.

Meer weten?

Fijn aan het grote aantal respondenten is ook dat er op verschillende niveaus naar de data kan worden gekeken. Bijvoorbeeld op leeftijdsniveau of op gemeenschapsniveau. Wil je bijvoorbeeld informatie over jouw eigen gemeenschap? Neem dan contact op met Sheila Steinfort (ssteinfort@apgen.nl,) om te kijken naar de mogelijkheden.

Presentatie uitkomsten kwantitatief onderzoek