Vanwege een veiligheidsupdate moet je wellicht je wachtwoord wijzigen als je wilt inloggen op onze website. Dank voor je begrip!

Organisatie

 

Ga snel naar:

Gemeenschap aanmelden voor organisatie

Altijd al eens een Bikersdienst willen organiseren in uw eigen gemeenschap?
Dat kan! Ook zonder "eigen" motorrijders bent u van harte welkom om een bikersdienst te organiseren.

Meld je aan!
Via de contact pagina kunt u zich als gemeenschap aanmelden voor het organiseren van een bikersdienst.

Moeilijk?
Nee, hieronder volgen een heleboel tips en er zijn altijd helpende handen!

Bij meerdere aanmeldingen zal door de deelnemers een keuze gemaakt worden tijdens een actuele bikersdienst. De deelnemers beslissen.
We geven een regio of provincie waarin nog nooit of niet recent een bikersdienst is gehouden de voorkeur.

Mochten er geen aanmeldingen komen dan zal 'men' gaan lobby-en en proberen een nieuwe locatie voor komend jaar te vinden.

De ontwikkelingen worden gecommuniceerd via een e-mail en/of de website aan de deelnemers.

Naar boven


Algemene regel

De algemene regel is dat er geen voorschriften zijn.
Als organisatie organiseert u een bikersdienst.
Hoe u die wilt organiseren is aan u.

Meestal wordt het georganiseerd in mei omdat de vakantie nog net niet is begonnen en het weer het goed toelaat. Maar ook dat is aan u.

In mei zitten veel vrije dagen - Pinksteren, Hemelvaart - en Motorrijdend Nederland heeft heel wat te kiezen. Iedere organisatie organiseert wel een voorjaarsrit o.i.d. 
Wees er dus snel bij met de keuze van de datum, desnoods m.b.v. Datumprikker.

Wel zijn er een aantal handvatten.
Het is opgezet en bedoeld met het Apostolisch gedachtegoed in het achterhoofd.
Voor- of achteraf een eredienst hoort er wel bij.
Je hoeft geen lid te zijn om deel te nemen aan een leuke motormiddag

Naar boven



Eredienst

Ja, er hoort wel een eredienst bij maar of u dat nou 's middag wilt houden en de rit 's morgens is aan u.
Samen de eredienst beleven. Dat mag best een motorthema hebben. Maar hoeft niet!
De voorganger hoeft niet motorrijder te zijn. De bloemen hoeven niet in een omgekeerde helm.
Het is een gewone eredienst. De weekbrief is het uitgangspunt!
Ja, er zitten motorrijders in de zaal met leren broeken en hoge laarzen. Maar die kunnen ook zingen, ontroeren en gaan met liefde met elkaar om.

Natuurlijk is het leuk om het motorthema uit te diepen en terug te laten komen in de aankleding.
Maar daar gaat het niet om.

Koffie voor en na de dienst

Ook dat is aan u.  
U moet maar zoveel vrijwillgers beschikbaar hebben in de gemeenschap.
U moet maar budget krijgen, of menemen in de hoogte van de deelnemers bijdrage!

Natuurlijk, de motorrijders komen uit heel NL. Er zijn deelnemers die al de avond ervoor in een hotel overnachten. Er zijn er ook die één tot anderhalf uur aanrijden om op tijd te zijn. U mag accommodaties regelen, of alleen kenbaar maken. Willen ze ergens overnachten dan regelen ze dat zelf.

Naar boven



Budget en goede doel

Van de deelnemers bijdragen, en indien akkoord van het Gemeenschapbudget, worden de diverse inkopen betaald.

koffie, fris, thee, lunch en diner, papier, etc.

Indien de organisatie een leuke herinnering wil geven dan kan dat worden bekostigd uit de deelnemers bijdrage.
De afgelopen jaren was de deelnemers bijdrage tussen € 35 en € 45 pp. 

Wat overblijft wordt gedoneerd aan het gekozen Goede Doel.
Het totaal sponsor bedrag is: Deelnemersbijdragen -/- inkopen +/+ extra sponsor bedrag lokaal = Sponsorbedrag 
Na afloop dient het saldo 0 (nul) te zijn.

Tot nu toe wordt daarvoor een prive bankrekening gebruikt en betalingen worden gecontroleerd door organisatie.

Welk goede doel?

U bepaalt als organisatie welk Apostolisch gerelateerd goede doel u wilt sponsoren.
Lever deze informatie ook aan bij de webmaster dan kan die het weer vermelden op de site.

Sponsor historie is dat tot 2009 is gesponsored voor Les Oiseaux Bleus.

imagey7jgn.png

Veel jaren na 2010 is gesponsored voor WWvK. Soms ook voor een lokaal Goed Doel.

image94pc.png
 
image7m18h.png
 

Bekendmaking Sponsorbedrag

Maak voorafgaand aan het diner het sponsorbedrag bekend.
Zodra het eten op is willen de deelnemers naar huis.

Naar boven


Catering

Lunch, consumptie tijdens de rit en diner.

Het is niet vanzelfsprekend dat een andere of eigen gemeenschap een lunch organiseert en vergoed uit het gemeenschap budget. Hiervoor is natuurlijk ook de deelnemers bijdrage.
Dat is heel leuk, inspirerend, er blijft meer sponsor geld over. 
Maar het kan ook op een andere manier.

image212xv.png
 

Lunchpakketje mee en langs de route met een paar vrijwilligers en tafels. Warme worst in een pan.... heeft ook zijn charme

Consumptie tijdens de rit is eigenlijk altijd voor rekening van de deelnemers maar ook hier geldt: U organiseert dus U bepaalt.

Diner

Een afsluitend diner hoort er bij. 

image495z.png
 

De ene gemeenschap doet het zelf d.m.v. een bbq of pasta salades, de andere schakelt de plaatselijke chinees in.
De deelnemers zijn de hele dag bij elkaar en willen hun ervaringen delen. 
Nog nagenieten van de mooie rit. Het is meestal het enige moment waarop iedereen ontspannen en contacten zoekt met motorvrienden.
Geroezemoes: welke gemeenschap organiseert het komend jaar?
Als u het beter, leuker of minder rompslomp vindt om in een plaatselijk jeugdhonk, op een zeilboot of cruiseschip het diner te houden.....
Maak er wat leuks van!

Lopend Buffet

Hou rekening met een grote aanloop van deelnemers bij de presentatie-tafels tijdens het diner.
Het opscheppen neemt best veel tijd in beslag -ervaring. Liever twee buffetten dan één.
De deelnemers willen uiterlijk 19:00 naar huis en vaak is het nog 1 tot 1,5 uur of langer rijden.

Voedsel veiligheid = Geen risico's nemen.

Voedselveiligheid is belangrijk. Voedsel ter plaatse bereiden is verantwoordelijkheid nemen.
U wilt niet dat mensen thuiskomen met een voedselinfectie.
indien u zelf het eten bereid hou dan rekening met voldoende gaarheid.
Dat neemt best veel tijd in beslag. Kip, worstjes, hamburgers en dergelijk vlees op de bbq dient te zijn voorgegaard.

Neem geen risico's. 

Bij de lopende buffetten hoeft er maar één deelnemer in de ruimte te hoesten en de overigen kunnen besmet raken.
Dat geldt bij lopende buffetten in elk restaurant.
Voedsel bereiden, presenteren, opdienen valt onder veel warenwettelijke regels.

Heeft u in de organsatie deskundige voedselbereiders. Maak er dan gerust gebruik van.
Heeft u alleen vrijwilligers denk even na voordat u zelf voedsel gaat bereiden en presenteren.
De boodschap is dat u zich bovenstaande realiseert.

Liever kleine schalen met salades die vaker worden gewisseld dan grote schalen die enige tijd staan.
Met camping koelkasten of koeltassen lukt het best.

Naar boven

 

 

Veiligheid en aansprakelijkheid

Veiligheid

De motorgroepen zijn max 6-7 deelnemers, afhankelijk van het totaal deelnemers.
Na de ere-dienst is er een briefing (route informatie, evt. wegomleidingen, vertrek- aankomsttijden, koffiestops, indelen groepen). 
De voorrijders worden voorgesteld en krijgen max 5-6 motorrijders in de groep. 
De groepsvorming is willekeur.

Rijden in groepen

De motorrijders rijden o.a. wegens de verkeers-doorstroming, in groepen van max 6-7 deelnemers.
Ook bezit niet elke deelnemer een navigatie systeem op de motor en rijdt dan lekker mee.
De voorrijders hebben altijd een navigatiesysteem en sommige voorrijders rijden de route al een dag van te voren. Voor de zekerheid.
Na de ere-dienst is er een briefing (route informatie, evt. wegomleidingen, vertrek- aankomsttijden, koffiestops, indelen groepen).

De groepen vertrekken, na de koffie, ca 3-4 minuten na elkaar.

Houd waar het kan en mogelijk is de baksteen-formatie aan.

In een bocht vergeet je de baksteenformatie en kiest ieder motorrijder in de groep zijn eigen ideale bochtlijn.
Na de bocht wordt de oude (baksteen) positie weer opgepakt.
LET OP: Bij het vertrek staan veel gemeenschapsleden de motorrijders uit te zwaaien en foto's ervan te maken.
Hou evt. rekening met voldoende afstand.

Aansprakelijkheid

Motortoertocht Nederland
Een organisatie kan in Nederland niet verantwoordelijk worden gesteld voor eventuele ongevallen die tijdens een motortoertocht kunnen voorkomen.
Dat is een zaak tussen twee rechtspersonen en de verzekering handeldt dat tussen die twee personen af.

Motortoertocht Duitsland
In Duitsland gelden andere regels. 
In grensgebieden kan een toertocht gedeeltijk in Duitsland worden gereden.
Als er dan achter in de motorgroep een ongeval voorkomt kan de organisatie en de voorrijder wel aansprakelijk worden gesteld.

Geen Paniek!
Die aansprakelijkheid is te voorkomen door de deelnemers aan de motor toertocht een verklaring "Voor eigen risico"  te laten ondertekenen.
(Daar kan al in voorzien op het inschrijfformulier van de deelnemers.
Daar moeten de deelnemers dan een kruisje zetten bij de verklaring dat men voor eigen risico deelneemt aan de toertocht.)

 

Naar boven