AG header juni.jpg


Ga direct naar:

Zin & Zang

Zaterdag 13 december stond het grootste koor van Twente, Zin & Zang, in de Grote Kerk van Almelo. Dit bijzondere projectkoor is ontstaan uit een droom van Jan Marten de Jong en Ben van der Weide uit gemeenschap Almelo. Maandenlang repeteerden meer dan 120 zangers, solisten en muzikanten om een muzikaal spektakel neer te zetten. Zaterdag zongen ze twee keer voor een uitverkochte zaal.

Onder leiding van dirigent, zanger en pianist Samuel van Leussen is een feestelijk en gevarieerd programma samengesteld. Van Michael Jackson en Céline Dion tot filmmuziek, Stef Bos en het zo vertrouwde It Is Well With My Soul. Meerdere solisten schitterden, onder wie Esmée Schreurs (The Voice Kids), Manuela Nzenge (We Want More) en Sanne Bokhove. Ook een kinderkoor deed mee en zorgde voor een ontroerend slotmoment. Begeleid door een voltallige liveband was het één groot muzikaal feest.

Ook buiten de kerk bleef Zin & Zang niet onopgemerkt. Radio TwenteFM interviewde Jan Marten de Jong voorafgaand aan het concert; dit is terug te luisteren via hun website. Een compilatie van het optreden is te bekijken op het YouTube-kanaal van Almelo1 en op de Facebookpagina van StadsFotograaf Almelo zijn prachtige foto’s te vinden.

Een droom die werkelijkheid werd - en een middag en avond die nog lang zullen naklinken. Op naar volgend jaar!

Wat is Zin & Zang? 

Zin & Zang is een (project-)koor waarbij het draait om samen zingen, samen plezier hebben en samen iets moois maken. De repetities draaien om muziek, verbinding en nieuwe mensen ontmoeten. Omdat samen zingen verbindt, hopen de organisatoren dat Zin & Zang uitgroeit tot een zangcommunity in Twente. Een community waarbij je kunt aanhaken. Bijvoorbeeld voor een editie rond midzomernacht, of met thema’s als film of musical. Dus heb je na het horen van dit koor zin om mee te doen, laat het weten! Kijk op www.apgen.nl/zinenzang

Zin & Zang 3.jpg

Zin & Zang 1.jpg


Onderzoek naar opgroeien in het genootschap

Vrijdag 16 januari organiseert de Open Universiteit (OU) in villa Berg en Dal, Jacob van Lenneplaan 12, Baarn een informatiebijeenkomst over het onderzoek naar opgroeien binnen het Apostolisch Genootschap.

De onderzoekers informeren je over de opzet en voortgang van het onderzoek. Van 15.30-16.30 uur, inloop vanaf 15.00 uur. Ga voor meer informatie en aanmelden naar de website van de OU.


Een nieuwe huisstijl

Om te kunnen groeien, moeten we onze naamsbekendheid en zichtbaarheid vergroten. Een eenduidige huisstijl met een herkenbaar beeldmerk (logo) zorgt ervoor dat mensen het Apostolisch Genootschap herkennen en onthouden. Uit onderzoek blijkt dat we daarvoor een huisstijl en beeldmerk nodig hebben die beter blijven hangen bij mensen. Als we overal hetzelfde logo, dezelfde kleuren en stijl gebruiken, weten mensen: dat is het Apostolisch Genootschap. Zo bouwen we aan een herkenbaar en eigentijds beeld en versterken we de uitstraling die we willen hebben.

Wat is de nieuwe huisstijl?

Op apgen.nl/campagne kun je een video bekijken over het nieuwe beeldmerk en de huisstijl. Elke gemeenschap ontvangt in de week na 11 januari een fysiek pakket met een aantal producten in de nieuwe huisstijl: een vlag, een algemene roll-up banner en een flyer over het genootschap.

Wanneer gaat de nieuwe huisstijl in?

Op 11 januari, tijdens de Nieuwjaarsontmoeting, wordt het ‘startsein’ gegeven. Vanaf dan gaan we in stappen over op de nieuwe huisstijl.

Hoe wordt de nieuwe huisstijl uitgerold?

We voeren de nieuwe huisstijl stap voor stap in. Dat betekent dat zowel de oude als de nieuwe huisstijl voor een korte periode beide zichtbaar zijn. Dat is onvermijdelijk en niet erg. Als eerste passen we de landelijke middelen aan, zoals de website en social media. Ook flyers en posters die door de landelijke organisatie worden gemaakt voor (plaatselijke) activiteiten verschijnen vanaf dan in de nieuwe huisstijl.

Wie krijgt te maken met de nieuwe huisstijl?

Uiteindelijk iedereen in het genootschap die flyers/posters maakt, een Facebookpagina beheert, een nieuwsbrief vormgeeft of de gemeenschapspagina op de website onderhoudt. Mensen die zo’n rol vervullen krijgen in januari een e-mail waarin wordt uitgelegd hoe zij een digitaal pakket kunnen aanvragen. In dit pakket zitten afbeeldingen zoals een profielfoto voor op social media en een nieuwsbriefbanner.

We vragen je om geen eigen ontwerpen te maken met de nieuwe huisstijl en het logo. Zo zorgen we er samen voor dat alle communicatie vanuit het Apostolisch Genootschap eenduidig, consistent en herkenbaar is. Je kunt altijd mailen naar communicatie@apgen.nl als je iets in de nieuwe huisstijl wilt hebben. Wij helpen je graag verder!

Heb je vragen?

De antwoorden op veelgestelde vragen over de nieuwe huisstijl hebben we op een rijtje gezet. Waarschijnlijk staat jouw vraag hier al tussen. Kijk op apgen.nl/campagne. Staat hij er niet bij? Laat het ons weten. 


Leren van elkaar

De redactie deed een oproep: laat horen wat jouw gemeenschap doet met de Meerjarenvisie. In deze aflevering vertelt Mariëlle Visser hoe ze het in Hoogeveen aanpakken. Zo kunnen we van elkaar leren.

“We zijn nu zo’n twee, drie jaar bezig met de werkgroep Maatschappelijke Betrokkenheid. We organiseerden wel vaker een lezing of iets dergelijks, maar we pakken het nu gerichter aan. De onderwerpen van deze ‘lezingen met zin’ of voorstellingen raken aan de waarden vertrouwen, verbondenheid, verwondering en verantwoordelijkheid. We hopen met deze lezingen en voorstellingen mensen te inspireren om de wereld een beetje mooier te maken en te laten ervaren dat wij zo’n plek van inspiratie en zingeving bieden”, licht Mariëlle toe. Daarnaast is een mooie bijkomstigheid dat het meer bekendheid geeft aan wat het Apostolisch Genootschap is.  

Zinzoekers die terugkomen

Het accent van de groep Maatschappelijke Betrokkenheid, die bestaat uit vijf mensen, ligt op meer bekendheid van het genootschap. “De wens is om nieuwe mensen aan te trekken die op zoek zijn naar zingeving. Niet zozeer om meer leden aan te trekken, om geïnteresseerden aan te spreken met onze activiteiten. En van daaruit kan dan weer een nieuwe groep mensen ontstaan die mogelijk willen aansluiten. Die zogeheten zinzoekers willen vaak niet meedoen met onze reguliere activiteiten, maar als zinzoeker komen ze wel iedere keer terug voor een lezing of voorstelling”, aldus een enthousiaste Mariëlle. Deze activiteiten sluiten aan bij ambitie 3 uit de Meerjarenvisie: ‘We brengen mensen die zoeken naar zingeving en verbinding op verschillende plekken bij elkaar in gemeenschappen en community’s.’

Driekwart van buiten

Het publiek dat op de activiteiten afkomt blijkt divers te zijn. Mariëlle vertelt dat ze zo’n drie keer per jaar iets groters organiseren, waar dan gemiddeld zo’n 80 tot 100 mensen op afkomen. Bij de keuze van de lezinggever kijken ze ook naar wat voor soort publiek hij of zij aantrekt. Zo trok de lezing van opvoedpedagoog Steven Pont en gelukspsycholoog Merijn Ruis een jonger publiek aan. De voorstelling van Zij zagen oorlog trok een ouder publiek aan en de lezing van Tosca van der Wouden, die spreekt over de kracht van verbinding met de natuur, weer een ander publiek. Driekwart van het publiek dat op de lezingen en voorstellingen afkomt zijn ‘nieuwe mensen’. Mariëlle: “We vragen mensen zich aan te melden en ook soms of ze hun e-mailadres willen opschrijven na een activiteit. Zo kunnen we ze weer mailen om nieuwe lezingen aan te kondigen en houden we het lijntje warm. We hebben via 150 e-mailadressen deze mensen een uitnodiging gestuurd voor onze kerstavondviering.”

Van de eigen leden komt er een klein aantal naar dergelijke activiteiten. “Ook dat is goed”, zegt Mariëlle. Wel is het belangrijk om hier samen het gesprek over te hebben, te vertellen waarom we deze ambitie hebben, hoe dit aansluit op de Meerjarenvisie en dan te kijken of er mensen zijn die zich hiervoor willen en kunnen inzetten. De droom is dat steeds meer zinzoekers geleidelijk aanschuiven.” 

Samenwerken

“Als je kijkt naar ambitie 4 uit de Meerjarenvisie (‘We werken samen met andere organisaties die zich inzetten voor een betere wereld om meer te bereiken’) dan kunnen we zeggen dat we deel zijn van het Diaconaal Platform in Hoogeveen. Daaraan doen alle kerken mee. Dit jaar hebben we voor het eerst in de Vredesweek samengewerkt. Elke kerk had zijn deuren geopend op een vaste avond met een klein programma. In ons gebouw was er een theatrale lezing van Julika Marijn over het leven van Etty Hillesum. Door deze samenwerking ontvingen we veel mensen uit andere kerken die verrast waren over ons prachtige gebouw en de warme ontvangst.” Mariëlle is blij met deze samenwerking en hoopt die volgend jaar door te zetten.

Tip

Graag geeft ze nog een tip aan andere gemeenschappen: “Begin maar gewoon, al is het klein, zoek een paar mensen op met wie je zelf goed verbinding maakt en die ook enthousiast zijn. Zo zijn wij een paar jaar geleden ook begonnen. We zijn nu klaar voor de volgende stap.”

Oproep 

Wat doet jouw gemeenschap met de Meerjarenvisie? Aan welke van de vijf ambities besteden jullie aandacht? Hoe geven jullie daar invulling aan? Wat werkt goed, wat kan anders? Wat zijn de plannen voor de langere termijn? Welke ondersteuning zou fijn zijn? Welk advies hebben jullie voor andere gemeenschappen? Mail het lvgeest@apgen.nl voor plaatsing in één van de volgende edities nieuwsbrief De Stroom. 

best practices.jpg
Werkgroep Maatschappelijke betrokkenheid (v.l.n.r.): Daniëlle Benjamins, Mariëlle Visser, Marcel Heerink, Laura Lip en Ellis de Vries. Foto: André Weima

In de media

We organiseren samen steeds meer. En dat blijft niet onopgemerkt. Steeds vaker berichten lokale media over onze activiteiten. In deze rubriek delen we steeds enkele voorbeelden.

Wensboomactie voor een fijner Hilversum-Noord

In Hilversum-Noord startten vrijwilligers van De Buurttuin een wensboomactie voor een mooiere buurt. Het Apostolisch Genootschap heeft speciaal voor die gelegenheid een duurzame kerstboom geplaatst. Lees er meer over in HilversumNieuws.

Het beste gedicht over de zee in Den Helder

Na de succesvolle eerste editie organiseren ze in Den Helder opnieuw een gedichtenwedstrijd. De feestelijke prijsuitreiking is in het Apostolisch Genootschap, alsook een gedichtenworkshop. Daarnaast sponsort het genootschap ook de prijzen. Lees meer in het Noordhollands Dagblad.


Samen het licht van liefde verspreiden

De dagen worden korter en het donker valt snel. Dan is het fijn te weten dat er plekken zijn waar warmte en licht te vinden zijn en je welkom bent. Plekken waar mensen de hoop delen dat zachte krachten zullen winnen.

Kerst herinnert ons aan het kind dat in eenvoud ter wereld kwam en liet zien dat ieder mens het licht van liefde kan zijn. Zelfs als de wereld soms zwaar voelt, kunnen we elkaar bemoedigen en dat licht laten schijnen in ons dagelijks leven.

Wat we dit jaar samen deden, hoe we elkaar en anderen steunden en inspireerden, vormt een keten van verbondenheid met iedereen en alles wat leeft. Dank voor je bijdrage en betrokkenheid.

We wensen je een kerst vol warmte en licht en een mooi begin van het nieuwe jaar.

Hartelijke groet,

Annemieke Floor-Schreudering
voorzitter bestuur