Vanwege een veiligheidsupdate moet je wellicht je wachtwoord wijzigen als je wilt inloggen op onze website. Dank voor je begrip!

‘De meeste mensen hebben behoefte aan een knuffel’

De liefde die Ria den Hollander (70) uit de gemeenschap Dordrecht zelf heeft ontvangen deelt ze graag verder uit. Als vrijwilliger bij Home-Start komt ze wekelijks bij een gezin thuis, en luistert ze aan tafel naar alles wat er gebeurd is in de week.

apgen-wat-bezielt-ons-ria-den-hollander.jpg

“Ik ben 70 jaar en ging op een gegeven moment minder werken. Ik zocht naar iets nuttigs, iets wat me voldoening zou geven. In de plaatselijke krant las ik over Home-Start, een onderdeel van Humanitas. Een maatje zijn voor ouders en hun kinderen, dat sprak me zeer aan. Zelf heb ik zoveel liefde gehad in mijn leven en ik ben gek op kinderen.

Vertrouwensband
De meeste mensen hebben behoefte aan liefde, aan een knuffel, aan aandacht. Die heb ik ruim in de aanbieding. Als de vertrouwensband tussen mij en de ouders voldoende is gegroeid, kan ik vragen stellen die wat dieper gaan, en kijken of er wellicht andere – gespecialiseerde – hulp gewenst is.

Overal weer anders
Het eerste gezin waar ik via Home-Start kwam, bestond uit een jonge moeder met een zoontje van vier en een tweeling van nog geen jaar. Als ik ’s morgens de tweeling waste, kon de moeder alle aandacht aan haar oudste geven. Vaak gingen we daarna samen naar de speeltuin.

Even vasthouden
Later kwam ik bij een familie met een boerenbedrijf, dus ook de vader schoof tijdens koffietijd regelmatig aan. De moeder twijfelde erg aan zichzelf, ze vroeg zich af of zij wel in staat was om haar kindje al het nodige te geven. Luisteren, soms even vasthouden, spelen met het kind, het lijkt zo eenvoudig, maar het is ontzettend nodig.

Leren en ervaren
Ik hoop dit werk nog lang te kunnen doen. Wel zou ik nog meer willen leren, zoals meer geduld hebben. Gelukkig zijn er tal van mogelijkheden om te leren en te ervaren. Zo krijgen we als Humanitas-vrijwilligers geregeld les over wat je taken zijn, over veiligheid, kindermishandeling, gespreksvoering.

We oefenen de gesprekken en kijken naar elkaar in de groep, maar ook naar onszelf. Er is een coördinator met wie we altijd kunnen overleggen en naar wie we na een bezoek onze bevindingen kunnen mailen. Zonder deze goede begeleiding zou ik dit werk niet kunnen doen. Maar ik haal ook lessen uit andere hoeken, zoals het programma Het Rotterdam Project op Videoland. Een prachtig programma, het boeit me zeer.”